By William Zorro Camacho, Computer Science Teacher
On Friday, March 15, our school participated in the Pachasbot robotics competition, organized by the Santa Francisca Romana school. We had two teams, each composed of three 9th grade students. The first team, composed by Esteban Puentes, Diego Moreno and Martín Rodríguez, competed in the "Line Follower" test, while the second team, formed by Tomás Pinilla, Simón Pérez and Sebastián Santamaría, participated in the "Labyrinth" test, obtaining 4th place.
Beyond the results in both categories, it is important to highlight the resilience and the technical and ethical rigor demonstrated by these students during the preparation for Pachasbot 2024, as well as in their performance during the event. Despite facing various difficulties, they always remained loyal to the requirements of the event. It is relevant to mention that, although robotics is not yet part of the 9th grade curriculum, they showed great autonomy and ability to solve problems in the almost 3 weeks that the preparation lasted.
________________________________________________________________
A la altura del desafío: El éxito de nuestro colegio en la competición de robótica Pachasbot 2024
Por William Zorro Camacho, Profesor de Informática
El viernes 15 de marzo, nuestro colegio participó en la competencia de robótica Pachasbot, organizada por el colegio Santa Francisca Romana. Contamos con dos equipos, cada uno integrado por tres estudiantes de grado octavo. El primer equipo, compuesto por Esteban Puentes, Diego Moreno y Martín Rodríguez, compitió en la prueba "Seguidor de Línea", mientras que el segundo equipo, conformado por Tomás Pinilla, Simón Pérez y Sebastián Santamaría, participaron en la prueba "Laberinto", obteniendo el 4to puesto.
Más allá de los resultados en ambas pruebas, es importante destacar la resiliencia y el rigor técnico y ético demostrados por estos estudiantes durante la preparación para Pachasbot 2024, así como en su desempeño durante el evento. A pesar de enfrentar diversas dificultades, siempre se mantuvieron leales a los requerimientos del mismo. Es relevante mencionar que, aunque robótica aún no forma parte del currículo en 8vo grado, ellos mostraron gran autonomía y habilidad para resolver problemas en las casi 3 semanas que duró la preparación.